5 tips om beter te slapen in tijden van corona

Een goede nachtrust is erg belangrijk. Niet alleen nodig om je weerstand te verbeteren, maar ook om ervoor te zorgen dat je overdag beter kunt functioneren. Natuurlijk kennen we allemaal wel van die nachten waarin we minder slaap krijgen dan gehoopt. Wanneer dit bij een nachtje blijft, is er echter verder geen enkel probleem. Het wordt echter een ander verhaal wanneer je iedere nacht slecht slaapt. En helaas komen slaapproblemen meer voor dan je denkt. Zeker in tijden van extreme stress. Zoals nu met het coronavirus. Toch is juist nu slaap belangrijker dan ooit. Met een tekort aan slaap, verlaag je je weerstand en ben je juist bevattelijker voor het virus.

Daarom wordt het hoog tijd om jouw nachtrust eens goed aan te pakken. Hier zijn 5 tips om beter te slapen in tijden van corona. 

Het bed beoordelen 

Natuurlijk gaat een goede nachtrust hand in hand met het bed waar je in slaapt. Zonder goed bed van weidswonenenslapen ook geen goede nachtrust. Dat is niet meer dan logisch. Maar hoe weet je nou of jouw bed wel of niet geschikt is? 

Allereerst is het belangrijk om naar je eigen fysieke gesteldheid te kijken. Sta je iedere morgen met rug- of nekpijn op? Dan kunnen dit indicaties zijn dat het bed niet meer geschikt is. Vaak wordt hier natuurlijk niet de ombouw mee bedoeld, maar eerder het matras of het neksteunkussen van weidswonenenslapen.nl. Wanneer één van deze twee niet op jouw wensen en lichaam is afgestemd, dan is de kans groot dat je hier fysieke ongemakken door ervaart. 

De juiste temperatuur 

Wist je dat de beste temperatuur in de slaapkamer tussen de 15 en 18 graden ligt? Het is enorm belangrijk voor je lichaam om te kunnen afkoelen voor het slapengaan. Daarom is het slim om de juiste temperatuur te waarborgen. In de winter doe je dit door enkel overdag – indien nodig – de verwarming aan te zetten en deze vroegtijdig dicht te draaien. In de zomer kun je ervoor kiezen om airconditioning aan te sluiten. Bovendien is het verstandig om gedurende de wintermaanden het beste winterdekbed op bed te leggen. Zo weet je zeker dat je het niet té koud of té warm krijgt en wordt in- en doorslapen een stuk gemakkelijker. 

Zorg voor een rustige slaapkamer 

Heerlijk slapen is vrijwel onmogelijk wanneer de slaapkamer één grote rommel is of als de kleuren in de slaapkamer te heftig zijn. Een hoeslaken bestellen in een rustgevende kleur, pasteltinten op de muren aanbrengen of simpelweg je slaapkamer zorgvuldig opruimen, kan soms al een enorm verschil maken. Heb je last van geluid in de omgeving of ervaar je teveel tussenkomst van licht? Overweeg dan om met een oogmasker of oordopjes te slapen. 

Vermijd schermtijd voor het slapengaan 

Laat de televisie en je smartphone uit. Deze beschikken over een zogenaamd blauw licht wat ervoor kan zorgen dat je langer wakker blijft. Probeer daarom ongeveer een uur voordat je gaat slapen schermtijd zoveel mogelijk te vermijden. Probeer in plaats daarvan eens een lange douche te nemen, een boek te lezen of misschien zelfs wel te mediteren. 

Beweeg voldoende overdag 

In tijden van corona is het soms best lastig om voldoende te bewegen. Je hoeft de deur niet uit en in veel gevallen mag dit ook niet. Door te weinig te bewegen, zorg je er echter voor dat je minder slaaphormonen aanmaakt en je lichaam minder gemakkelijk tot rust zal komen. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om geheel coronaproof overdag te blijven bewegen. Volg bijvoorbeeld sportsessies online in de woonkamer, ga een rondje hardlopen of gewoonweg wat wandelen. Probeer aan minimaal 30 minuten beweging per dag te komen en je zult merken dat je in de avond sneller de slaap zult vatten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.